Od technicznej strony

Dodane: 10-09-2016 22:54
Od technicznej strony smary przemysłowe

Smary maszynowe

Smary maszynowe (smar Tovotte'a, Towot, niepoprawnie tabot, tawot1) ? grupa smarów zawierających rafinowane oleje mineralne, zagęszczacze (mydła wapniowe) i wodę jako stabilizator. Stosowane do smarowania łożysk ślizgowych i powierzchni maszyn pracujących w niezbyt wysokiej temperaturze (od ?10 do 60 °C). Odporne na wilgoć2.

Obecnie handlowo dostępne w Polsce smary o nazwie "Towot" oparte są na zagęszczaczu litowym, a ich temperatura pracy zawiera się w zakresie od ?20 °C (lub niżej) do 120 °C (lub wyżej).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar_maszynowy


Wymiana oleju w samochodzie

Dokładne zaplanowanie wyjazdu wakacyjnego obejmuje także przygotowanie samochodu do dłuższej jazdy, która będzie mogła być bezpieczna i szybka. Na pewno wszystkim turystom będzie zależało na tym, żeby ich samochód był sprawny i bezpieczny zwłaszcza, jeżeli podróżują z dziećmi lub większą liczbą pasażerów. Dobre przygotowanie samochodu oznacza sprawdzenie jego hamulców i opon, a także wybranie takiego oleju samochodowego, który będzie odporny na działanie wysokich temperatur, a dzięki temu unikniemy w czasie podróży dodatkowych przerw, które musielibyśmy przeznaczyć na schłodzenie silnika. Czasami trzeba będzie, więc wymienić dotychczasowy olej silnikowy, który już posiadamy, na bardziej specjalistyczny.


Definicja smaru

Smar ? substancja zmniejszająca tarcie między powierzchniami przedmiotów, które stykając się ze sobą tymi powierzchniami, poruszają się względem siebie. Smar działa na zasadzie wniknięcia w szczelinę pomiędzy tymi powierzchniami i utworzenia tam warstwy poślizgowej poprzez całkowite odseparowanie od siebie tych powierzchni.

Poszczególne smary mogą mieć różne konsystencje: od stałej, poprzez półpłynną, płynną aż do gazowej.

Smary zawierają substancję nośną, mająca właściwości ślizgowe - towot, olej silikonowy oraz substancje dodatkowe, decydujące często o przeznaczeniu smaru. Do smarów często dodaje się: PTFE (Teflon, Tarflen), dwusiarczek molibdenu, grafit lub miedź. Dodatki zapewniają wytworzenie prawidłowej warstwy poślizgowej.

Smary zazwyczaj spełniają jednocześnie dodatkowe funkcje, takie jak np. usprawnienie odprowadzania ciepła, ochrona antykorozyjna. Niektóre nadają się do stosowania w urządzeniach mających kontakt z żywnością (PTFE, silikon).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar



© 2019 http://mpp.katowice.pl/