O aspektach technicznych

ą przerwę mogą oni przeznaczyć na zjedzenie małego posiłku, chwilę drzemki w pokoju hotelowym czy zrobienie potrzebnych zakupów. Niektórzy kierowcy wykorzystują swoją przerwę na wizytę na stacji benzynowej. W czasie takiej wizyty

O aspektach technicznych

Przerwa w czasie jazdy

Coraz większa liczba kierowców, którzy wyruszają w daleką podróż posiada świadomość tego, że powinni regularnie odpoczywać i robić sobie przerwy w czasie jazdy. Taką przerwę mogą oni przeznaczyć na zjedzenie małego posiłku, chwilę drzemki w pokoju hotelowym czy zrobienie potrzebnych zakupów. Niektórzy kierowcy wykorzystują swoją przerwę na wizytę na stacji benzynowej. W czasie takiej wizyty będą mogli zatankować samochód, a także poprosić o zrobienie jego szybkiego przeglądu przez pracowników stacji benzynowej, którzy sprawdzą poziom oleju silnikowego w samochodzie swojego klienta, a także określą, czy używa on oleju o dobrej jakości i doradzą mu, w jaki sposób powinien dbać o swój samochód.


Rola smaru

Smarowanie ? doprowadzenie smaru stałego (plastycznego), ciekłego (oleju), ciała stałego (np. dwusiarczek molibdenu, grafit) bądź gazowego w miejsce styku współpracujących części maszyn lub urządzeń. Przy konstrukcji poszczególnych węzłów tarcia, należy przewidzieć odpowiednie smarowanie, gdyż ma ono decydujący wpływ na zużycie cierne a tym samym ich niezawodność i trwałość oraz na straty mocy (dyssypację). Środek smarny jest częścią konstrukcyjną maszyny. Najkorzystniejsze smarowanie uzyskuje się dzięki środkom smarnym płynnym, gdyż najłatwiej i najprecyzyjniej można je doprowadzić do węzłów tarcia.

Zadania smarowania :

zmniejszanie tarcia,
usuwanie zanieczyszczeń ze współpracujących części,
ochrona przed korozją,
odprowadzenie ciepła z obszaru tarcia,
tłumienie drgań,
amortyzacja obciążeń uderzeniowych,
zmniejszenie luzów i skutków ich powiększania się.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smarowanie


Co to jest smar?

Smar ? substancja zmniejszająca tarcie między powierzchniami przedmiotów, które stykając się ze sobą tymi powierzchniami, poruszają się względem siebie. Smar działa na zasadzie wniknięcia w szczelinę pomiędzy tymi powierzchniami i utworzenia tam warstwy poślizgowej poprzez całkowite odseparowanie od siebie tych powierzchni.

Poszczególne smary mogą mieć różne konsystencje: od stałej, poprzez półpłynną, płynną aż do gazowej.

Smary zawierają substancję nośną, mająca właściwości ślizgowe - towot, olej silikonowy oraz substancje dodatkowe, decydujące często o przeznaczeniu smaru. Do smarów często dodaje się: PTFE (Teflon, Tarflen), dwusiarczek molibdenu, grafit lub miedź. Dodatki zapewniają wytworzenie prawidłowej warstwy poślizgowej.

Smary zazwyczaj spełniają jednocześnie dodatkowe funkcje, takie jak np. usprawnienie odprowadzania ciepła, ochrona antykorozyjna. Niektóre nadają się do stosowania w urządzeniach mających kontakt z żywnością (PTFE, silikon).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar



© 2019 http://mpp.katowice.pl/